Etter Lov av 17. juni 2005 og arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven)
§ 4-4 (1)(2) kan det være naturlig å ha førstehjelpsutstyret plassert lett tilgjengelig på arbeidsplassen når det er nødvendig for å sikre et fullt forsvarlig arbeidsmiljø. Utstyret skal tilpasses arbeidsplassens arealmessige størrelse, antall arbeidstakere, geografisk beliggenhet, arbeidets karakter og øvrige arbeidsforhold inklusiv de organisatoriske.
Hva betyr dette i praksis?
For å oppfylle de krav som stilles bør du som arbeidsgiver kartlegge følgende tre faktorer: Oppfyller din bedrift kravene til førstehjelpsutstyr? Hva er nødvendig i din bedrift?
Hva er tilgjengelig?
Enhver bedrift skal ha stasjonært utstyr som står i forhold til lokalitetene, samt at der hvor bedriftens virksomhet er spredt over større områder, bør det i tillegg være lette og transportable beredskaps -/utrykningsenheter. Disse bør være forseglet og kompletteres hver gang forseglingen er brutt.
Sørg for at din bedrift oppfyller arbeidsmiljøloven.
Bestill ditt førstehjelpsutstyr i dag.
Arbeidstilsynet - Om førstehjelp